Zakończenie działalności gospodarczej może nastąpić na skutek wielu zdarzeń. Do tych pozytywnych mogą należeć emerytura właściciela lub rozwój firmy i zmiana formy prowadzenia firmy. Częściej niestety zamknięcie następuje w wyniku bankructwa lub utraty płynności finansowej. Choć sama procedura nie jest długotrwała ani trudna, to jednak w przypadku podatników korzystających z kas fiskalnych, trzeba pamiętać o dodatkowych formalnościach. Co za kasą fiskalną po zakończeniu działalności gospodarczej?
Zamknięcie działalności i likwidacja kasy
Zamknięcie działalności oznacza także konieczność likwidacji kasy fiskalnej. Cała procedura została opisana w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Nie jest ona skomplikowana, jednak wymaga obecności przedstawiciela serwisu kas fiskalnych, z którym podatnik ma podpisaną umowę o konserwacji urządzenia. Konieczne jest:
- sporządzenie raportów fiskalnych: dobowego i miesięcznego po dokonaniu ostatniej transakcji,
- wykonanie raportu fiskalnego rozliczeniowego,
- dokonanie odczytu pamięci fiskalnej przy obecności serwisanta, który sporządzi protokół tej czynności w trzech kopiach (po jednej dla każdej ze stron),
- złożenie raportu rozliczeniowego oraz protokołu od serwisanta w Urzędzie Skarbowym w czasie do 5 dni po dokonaniu tej czynności,
- złożenie wniosku o wyrejestrowanie kasy fiskalnej – wzór można znaleźć w wyżej wskazanym Rozporządzeniu.
Procedura jest bardzo podobna zarówno w przypadku kas fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii, jak i kas fiskalnych online. W drugim wypadku niezbędne jest także zapisanie danych zapisu i odczytu na zewnętrzny nośnik, który udostępnia podatnik. Cała procedura, łącznie ze złożeniem wniosków w urzędzie, musi zająć według przepisów do 7 dni od momentu zakończenia pracy urządzenia.
Zamknięcie firmy – czy konieczne jest zakończenie pracy kasy?
Czy wyrejestrowanie kasy jest konieczne po zamknięciu działalności? A może można zatrzymać ją sobie na wszelki wypadek? Niestety nie można. Ustawa nakazuje, by w ciągu 30 dni od momentu zamknięcia działalności dokonać odczytu pamięci fiskalnej przez serwisanta. Następnie mamy 5 dni na złożenie raportu oraz 7 dni na złożenie wniosku o wyrejestrowanie. Całą procedurę należy więc zakończyć w nieco ponad miesiąc od zamknięcia firmy. Nic nie stoi na przeszkodzie jednak, by zrobić to przed oficjalnym dniem zakończenia działalności. Ważne jednak, by po odczycie nie dokonywać już żadnych sprzedaży na rzecz konsumentów prywatnych. Zwróćmy także uwagę, czy nie trzeba będzie zwrócić przyznanej nam wcześniej ulgi na zakup kasy fiskalnej. Może się tak zdarzyć w przypadku:
- zaprzestania ewidencjonowania w okresie 3 lat od otrzymania ulgi,
- naruszenia warunków związanych z odliczeniem ulgi.
Podatnik ma na to czas do momentu złożenia następnej deklaracji VAT-owskiej lub w przypadku przedsiębiorców zwolnionych – do końca następnego miesiąca po zamknięciu działalności.
Co z kasą fiskalną po zakończeniu działalności gospodarczej?
Często zadawanym pytaniem jest także to, co należy zrobić z samym urządzeniem po dokonaniu wyrejestrowania. Rozwiązania są dwa. Jednym z nich jest odsprzedanie urządzenia innemu podmiotowi, który poszukuje kasy fiskalnej. Takie wyjście ma jednak dość duży minus – konieczna jest wymiana całego modułu pamięci fiskalnej, a jego cena jest niemal identyczna z ceną nowej kasy fiskalnej. Nie jest to więc sposób ani na dodatkowy zarobek dla przedsiębiorcy kończącego działalność, ani na zaoszczędzenie pieniędzy dla firm dopiero rozpoczynających. Co więc zrobić? Z reguły urządzenia poddaje się utylizacji, podobnie jak wszelkie inne sprzęty elektryczne i elektroniczne.
Jeśli masz jakieś pytania dotyczące użytkowania swoich urządzeń, odezwij się do nas. Jesteśmy renomowanym dystrybutorem kas fiskalnych we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku, a dodatkowo współpracujemy w ramach projektu Polskie Kasy Fiskalne Online. O tych urządzeniach wiemy wszystko!