Pandemia jest wyzwaniem dla niemal wszystkich – pracowników, pracodawców, samozatrudnionych. Wiele biznesów przeżywa obecnie największy kryzys w swoich życiach. Część sklepów musiała się zamknąć na stałe, część tymczasowo. Co jednak z tymi, które dalej chcą działać i funkcjonować? Wiele obowiązków nałożonych przez Urzędy Skarbowe zostało zawieszonych i odłożonych w czasie. A co ze sprzedawcami, którzy muszą w najbliższym czasie zadbać o serwis kasy fiskalnej?
Serwis kasy fiskalnej – bezpieczny czy niebezpieczny?
Bezpieczeństwo przeprowadzenia serwisu zależy przede wszystkim od nastawienia serwisanta, ale także i przedsiębiorcy, który na miejscu udostępni kasę. Teoretycznie osoba, która jeździ od drzwi do drzwi zawsze stanowi zagrożenie i sama także może być poddana kontaktowi z koronawirusem. Nie ukrywajmy – takie ryzyko istnieje zawsze. Z drugiej strony, większość restrykcji została już zdjęta i możemy „niemal” normalnie żyć. Czym więc zakupy w osiedlowym sklepiku różnią się od wizyty serwisanta kas fiskalnych? W niektórych przypadkach różnią się dość mocno i to na korzyść… przeprowadzenia serwisu. Inter Market – renomowany dystrybutor kas fiskalnych we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku, należący do grupy Polskie Kasy Fiskalne Online daje najlepszy przykład tego, jak należy taki serwis kasy fiskalnej obecnie przeprowadzać. Serwisanci zawsze są wyposażeni w:
- maseczki,
- przyłbice,
- rękawiczki jednorazowe,
- środki do dezynfekcji.
Ryzyko zarażenia jest niemal zerowe, szczególnie jeśli przedsiębiorca także zachowa niezbędne środki ostrożności. Sugerujemy zachować dwumetrowy dystans od pracownika, a po jego wyjściu ponownie zdezynfekować urządzenie fiskalne.
Dowiedz się więcej: Nowe szczegóły dotyczące wirtualnych kas fiskalnych
Serwis kasy fiskalnej – obowiązujące przepisy
Każdy przedsiębiorca posiadający i korzystający aktywnie z kasy fiskalnej jest zobowiązany do przestrzegania pewnych obowiązków z nią związanych. Każde urządzenie tego typu jest wyposażone w książkę serwisową. Tam właśnie znajdziemy namiary na naszego obecnego serwisanta. Możliwa jest zmiana firmy, która dokonuje przeglądu, ale konieczne jest wypełnienie odpowiedniego wniosku. W razie pytań – zapraszamy do kontaktu.
Serwis kas fiskalnych musi być przeprowadzany nie rzadziej niż raz na dwa lata. Sprawdzane są m.in. takie elementy jak:
- stan plomb na kasie,
- czytelność dokumentów fiskalnych,
- zgodności programów wgranych na urządzenie,
- ogólna poprawność działania,
- stan techniczny obudowy i zasilania.
Pilnować terminu musi przedsiębiorca, choć w niektórych firmach (także u nas!) serwisanci sami go pilnują i dzwonią do właścicieli kas na krótko przed jego upływem. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara, która wynosi nawet do dwudziestokrotności najniższej krajowej. Z reguły jednak jest to 150-500 złotych. Jak to się ma do czasów pandemii, kiedy wiadomo, że nie wszystkie obowiązki można należycie wypełnić?
Dowiedz się więcej: Błąd zaprogramowania kasy fiskalnej a zapłata podatku VAT
Przegląd kasy w czasie pandemii
Choć jak pisaliśmy wyżej, serwis kasy fiskalnej jest czynnością dość bezpieczną, to jednak każdy ma prawo samodzielnie zdecydować, czy chce podejmować takie ryzyko. W obawie przed koronawirusem wiele sklepów zamknęło swoje podwoje dobrowolnie. Czemu więc mają otwierać drzwi nieznajomym serwisantom? Na szczęście możliwe jest odroczenie takiego terminu. Wystarczy złożyć prosty wniosek do odpowiedniego Urzędu Skarbowego z prośbą. Chwilowo odroczenie jest przewidziane do lipca, ale możliwe, że będzie przedłużone. Nie wiemy. Ważne jest, by dokument złożyć przed datą obowiązkowego serwisu. Złożenie go w ten dzień lub po nim sprawi, że będzie on nieważny i może nam zostać nałożona kara. Pamiętajmy także, że zawieszenie działalności gospodarczej w CEIDG automatycznie przesuwa nam termin przeglądu urządzenia do momentu odwieszenia firmy.
Dowiedz się więcej: Terminy kas fiskalnych online przesunięte w związku z pandemią
W przypadku pytań o serwis urządzeń fiskalnych, obowiązujące terminy i przepisy, zapraszamy do kontaktu. Z przyjemnością na nie odpowiemy i rozwiejemy wszelkie wątpliwości. Dokładamy wszelkich starań, by prowadzenie biznesu w tym trudnym czasie było jeszcze prostsze.