Choć początkowo nie było o tym mowy, najnowsze wieści dochodzące z Ministerstwa Finansów mówią, że kasy fiskalne w formie oprogramowania mają być dostępne jedynie dla pewnych, z góry ustalonych grup podatników. To kolejna, zaskakująca informacja w tej sprawie. Celem takiego działania ma być uszczelnienie systemu podatkowego VAT oraz łatwiejsze korzystanie z urządzenia. Główną grupą docelową ma być… transport. O tym, czy wirtualne kasy fiskalne dla transportu się sprawdzą, piszemy poniżej.
Dla kogo wirtualne kasy fiskalne?
Według projektu rozporządzenia przedstawionego 18 marca 2020 roku, wirtualne kasy fiskalne będą mogły być używane przez firmy świadczące wielorakie usługi transportowe, pochodzące z PKWiU o numerach 49 i 50, czyli:
- przewozy samochodem osobowym, w tym taksówką – z wyłączeniem przewozów okazjonalnych,
- wynajem samochodów wraz z kierowcą,
- przeprowadzki świadczone dla gospodarstw domowych,
- transport drogowy pasażerski – międzymiastowy, miejski, podmiejski, rozkładowy,
- transport pasażerski za pomocą: kolejek, wyciągów narciarskich, morskich i lotniczych środków lokomocji.
Przesłanki Ministerstwa Finansów są dość proste – nierejestrowana sprzedaż usług tego typu ma zostać znacznie ograniczona. Głównym argumentem rzekomej popularności rozwiązania wśród transportu jest niższa cena takich kas oraz łatwość w ich obsłudze. Choć z drugą zaletą faktycznie nie ma co oponować, tak pierwsza rodzi wiele pytań, takich jak chociażby – ile ma kosztować wirtualna kasa fiskalna dla transportu? Tego niestety nikt jeszcze nie wie.
Kwestie nierozstrzygnięte
Dość dużo pytań i wątpliwości budzi także możliwość korzystania z wirtualnych kas przez taksówkarzy, którzy zostali jawnie wymienieni w powyższym rozporządzeniu. Rozwiązanie ma wprowadzić opcję alternatywnego rozliczania się z wykonanych kursów. Obecnie ma to miejsce jedynie na podstawie wskazań taksometru.
Wirtualne kasy fiskalne dla transportu mogą być również znacznym ułatwieniem dla dorożkarzy czy fiakrów, czyli przedsiębiorców oferujących możliwość przemieszczania się pojazdami napędzanymi siłą mięśni. Zastanawiające jest jednak, czy rzeczywiście będzie to o wiele prostsze i tańsze rozwiązanie niż mobilna kasa fiskalna, taka jak Novitus One, której funkcjonowanie przypomina przecież smartfona.
Innym, równie ciekawym tematem jest wdrożenie zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów mechanizmów kontrolnych w czasie rzeczywistym, które mają za zadanie zniwelowanie zjawiska uchylania się przed płaceniem podatków przez wykonywanie usług nierejestrowanych na kasie. Nie do końca wiadomo, o jakich mechanizmach mowa i jak one będą wyglądać.
Niewątpliwie transport jest jedną z grup podatników, które będą mogły korzystać z rozwiązania software’owego. Branżę tę wybrano na „pierwszy ogień”. Chwilowo nie wiadomo, kto w następnej kolejności będzie mógł korzystać z takiego oprogramowania. Pojawiają się jednak opinie, że wprowadzenie wirtualnych kas fiskalnych dla transportu to krótka droga do konieczności ich zainstalowania przez:
- osoby nieprzekraczające obrotu uprawniającego do zwolnienia z posiadania kasy fiskalnej,
- podmioty prowadzące sprzedaż wysyłkową przez Internet,
- przedsiębiorcy oferujący zakupy okazjonalne lub w mobilnych punktach handlowych, a także automatach.
Dzisiaj te firmy zwolnione są z obowiązku posiadania kasy fiskalnej online.
Dowiedz się więcej: Kasy fiskalne online a koronawirus
Centralny rejestr paragonów dla konsumenta?
Choć o takim rejestrze do tej pory jest bardzo cicho – a szkoda, bo to przecież rozwiązanie idealne dla konsumentów, którzy obecnie muszą przechowywać multum papierowych paragonów – to warto przytoczyć wypowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, który jasno mówi o udostępnieniu cyt.: „usługi umożliwiającej nabywcy sprawdzenie, czy wystawiony paragon został zarejestrowany w Centralnym Repozytorium Kas”. Jakie informacje będą udostępnione i czy w ogóle – także nie wiadomo.
Wirtualne kasy fiskalne dla transportu – i co dalej?
Obecnie kształtowana ustawa idzie w całkiem dobrym kierunku. Założono konieczność otrzymania homologacji przez Główny Urząd Miar. Rozłożono w czasie wprowadzenie rozwiązania i zaczęto od jedynie jednej gałęzi gospodarki, dzięki czemu uzyskamy odpowiedź, czy wszystkie wdrożone mechanizmy działają i nie powstają nowe nadużycia. Wybrano grupę podmiotów, którą stosunkowo ciężko jest tworzyć celem unikania konieczności stosowania sprzętowych kas. Wiele pytań, chwilowo jeszcze bez odpowiedzi, dotyczy bezpieczeństwa tych rozwiązań i ewentualnie zastosowanych mechanizmów. Wkrótce jednak pewnie się o tym dowiemy i z pewnością poinformujemy na łamach naszego bloga.
Dowiedz się więcej: E-paragony i kasy wirtualne – co dalej?
Wirtualne kasy fiskalne dla transportu to krok w dobrą stronę, który może znacząco ułatwić prowadzenie biznesu, rozliczanie się z fiskusem i obsługę klientów. Nabywcy także mogą zyskać na zlikwidowaniu konieczności wręczania papierowych paragonów oraz szybszym czasie obsługi. Rejestrowanie sprzedaży przez smartfona i przesyłanie jej potwierdzenia na smartfona klienta to innowacyjne i nowoczesne rozwiązanie, na które czekamy z niecierpliwością.