Kasy fiskalne są urządzeniami elektronicznymi, a to oznacza, że potrzebują prądu do działania. Z resztą w przepisach dotyczących kryteriów technicznych jest wskazane, że urządzenia muszą posiadać zasilanie sieciowo-bateryjne lub sieciowo-akumulatorowe, tudzież tylko pojedynczą metodę zasilania. Co jednak w przypadku, gdy energii elektrycznej zabraknie przez dłuższy czas? Długotrwały brak prądu i sprzedaż bez kasy fiskalnej – czy to możliwe?
Brak prądu i sprzedaż na kasie – jak to wygląda według przepisów?
Według art. 111 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004. o podatku od towarów i usług przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia ewidencji wykonanej sprzedaży na rzecz osób nieprowadzącej działalności gospodarczej. Dotyczy to także sytuacji, gdy z przyczyn zależnych lub niezależnych od podatnika, w lokalu brakuje prądu. Może to być spowodowane np.:
- nieopłaceniem rachunku za prąd,
- awarią sieci energetycznej,
- pracami konserwacyjnymi sieci,
- lockdownem energetycznym.
Niezależnie od przyczyny, trzeba każdą transakcję nabijać na kasie fiskalnej. Ustawodawca jest pod tym względem nieubłagany.
Co zrobić w przypadku braku prądu?
W ustawie jest powiedziane, że jeśli niemożliwa jest sprzedaż za pomocą kas rejestrujących, niezbędne jest użycie kasy zapasowej. Niestety przy braku prądu, stosowanie kasy zamiennej także może być problematyczne. W takiej sytuacji niestety prawo jest nieubłagane – niemożliwa jest sprzedaż, a więc prowadzenie działalności gospodarczej. Jedyna furtka dotyczy masowych przerw w dostawie prądu o charakterze kryzysowym.
Sytuacje kryzysowe i rozwiązania ustawowe
Istnieje możliwość zastosowania zwolnienia tymczasowego ze stosowania kas fiskalnych do rejestrowania transakcji po ogłoszeniu odpowiedniego Rozporządzenia. Będzie ono dotyczyło jednak jedynie regionów, w których nastąpiła awaria. Mimo to niezbędne jest prowadzenie dokumentacji – na przykład papierowej. Ma ona pozwolić na wyliczenie należnego podatku.
Długotrwały brak prądu i sprzedaż bez kasy fiskalnej – jakie są więc rozwiązania?
Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście kasa fiskalna zapasowa, ale w wersji mobilnej. Charakteryzują się one długim czasem pracy na baterii, co umożliwi pracę przynajmniej przez 1-2 dni. W razie problemów można ją zawieźć w inne miejsce celem doładowania. To wystarczająco, by w przypadku awarii spowodowanej wichurą móc utrzymać niezachwianą sprzedaż. Jeśli przerwa w dostawie prądu będzie dłuższa i spowodowana kryzysem masowym, można będzie się spodziewać raczej stosownego rozporządzenia.
Takie stanowisko zajmuje także Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Artur Soboń w swojej odpowiedzi na Interpelację nr 32157 z dnia 2 kwietnia 2022 r. Jeśli więc szukasz kasy zapasowej, która umożliwi przetrwanie ciężkich chwil w przypadku awarii prądu, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.