Wynajem nieruchomości, zarówno krótko-, jak i długotrwały jest bardzo popularnym sposobem zarobkowania czy pomnażania swoich oszczędności. Jeśli jednak chcemy zajmować się tym zawodowo, konieczne jest otwarcie własnej działalności gospodarczej. Kolejnym, bardzo istotnym pytaniem jest, czy konieczny jest zakup kasy fiskalnej. Wynajem nieruchomości a kasa fiskalna – mówimy o wszystkim, co trzeba wiedzieć.
Zwolnienie ze względu na przychód
Pierwszą sytuacją, którą chcemy omówić, jest osiąganie niewielkich przychodów z wynajmu, które mieszczą się w ogólnie przyjętej kwocie uprawniającej do zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej. Mowa tu o wielokrotnie przytaczanej wartości 20 tys. złotych rocznie. Nie jest to duża suma i odpowiada nieco ponad 1666 złotych miesięcznie. Tyle możemy otrzymać za wynajem kawalerki w dużym mieście. Przy większych mieszkaniach kwota ta będzie już znacznie wyższa. Chcąc zarabiać na wynajmie, raczej także szykujemy się na większe zyski. Ta opcja jest więc satysfakcjonująca dla osób, które tylko okazjonalnie zarabiają w ten sposób i – co ważne – nie prowadzą dodatkowej działalności gospodarczej.
Dowiedz się więcej: Kasa fiskalna rezerwowa – konieczność czy zbytek?
Wynajem mieszkania i inna działalność gospodarcza
Większy problem mają osoby, które poza przychodem z wynajmu mieszkań, prowadzą także drugą działalność – nawet o całkowicie różnym profilu. Przedsiębiorca rozlicza się z Urzędem Skarbowym za pomocą swojego NIP-u, a całkowity dochód ze wszystkich źródeł sumuje się, a więc tym samym to właśnie ta suma jest porównywana z granicą 20 tysięcy złotych. Dodatkowo, jeśli już wcześniej podatnik był zobowiązany do stosowania kasy fiskalnej, to obowiązek ten jest dalej w mocy.
Wynajem nieruchomości a kasa fiskalna – kiedy przysługuje zwolnienie?
Całe szczęście w dzisiejszych czasach wynajem nieruchomości nie wiąże się najczęściej z obowiązkiem kupna kasy fiskalnej. Możemy zastosować inne prawo do zwolnienia, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28.12.2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wynajem i usługi zarządzania mieszkaniami własnymi lub dzierżawionymi są klasyfikowane jako PKWiU 68.20.1 i można zastosować do tego rodzaju działalności zwolnienie przedmiotowe ze względu na sposób rozliczania się z najemcami. Przedsiębiorca musi:
- wystawić fakturę na świadczone usługi lub
- otrzymać wynagrodzenie za pośrednictwem banku, SKOK-u lub poczty, a z opisu transakcji musi jednoznacznie wynikać, jakiej usługi wynagrodzenie dotyczyło.
Innymi słowy, jeśli otrzymujemy kwotę ustalonego czynszu na konto bankowe przelewem lub gotówką za pośrednictwem przekazu pocztowego, kasy fiskalnej nie musimy kupować.
Dowiedz się więcej: Utrata obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie i rezygnacja z kasy fiskalnej
Pamiętajmy tylko, że konieczność rozliczania się za pośrednictwem banku lub poczty obowiązuje nas przez cały czas trwania najmu wszystkich nieruchomości. Jednokrotne przyjęcie gotówki sprawi, że będziemy zobowiązani rozpocząć prowadzenie ewidencji na urządzeniu fiskalnym, o ile został przekroczony limit 20 tysięcy złotych przychodu w ubiegłym roku podatkowym lub proporcjonalnie w tym roku, jeśli działalność została dopiero co założona.